Llegim a SURT DE CASA un article del boucèfal Màngel seduïts i admirats:
Carles Hac Mor. Infrapoesia i
fracassart
LA CADIRA COM SEU, Juny 2005, http://claudipuchades.blogspot.com.es/2015/06/la-muga-caula.html
|
"Aquests últims anys,
Carles Hac Mor s’autodenominava infrapoeta. I curiosament, era una persona amb
la que mai et senties infra-el-que-sigui, ni en el seu tracte ni en la seva
escriptura"
El poeta Carles Hac Mor ens va regalar, abans de morir
el mes de gener passat, dues grans creacions que són dues grans lliçons:
el Fracassart i el dir-se a si mateix infrapoeta. La primera
notícia que es té del Fracassart és de la Bouesia 2009, en la qual el recital
de poetes conduït per Carles Hac Mor, portà per títol 'Fracassart'. El fil
conductor del recital fou el concepte de fracàs i cada poeta o artista era
presentat llegint el respectiu ridículum, que consistia en el catàleg de
fracassos de la trajectòria de cadascun. Independentment de la Bouesia,
Carles Hac Mor va desenvolupar tota una teorització sobre el Fracassart en
diferents mails dedicats als seus amics i en textos per a congressos i
seminaris, i culminant en una gran exposició l’any 2015 al Museu de Granollers,
titulada “El Fracassart. De la no-mort de l’art” i en l’edició del
llibre-catàleg del mateix nom.
Carles deia que no practicava el subgènere literari del currículum.
Precisament en una de les escasses vegades que en va escriure un, deia el
següent: “Del 2004 ençà, m'he centrat en pràctiques properes al Fracassart, del
qual m'he fet estudiós. Per sort, cada dia són més i més els artistes que
s'apunten al Fracassart, i n'hi ha que ho fan sense adonar-se'n. I si no es
nota el gran influx alliberador del Fracassart és perquè l'únic que engresca
els fracassartistes és fracassar, i per tant, no fan res i no se'ls veu enlloc.
Els admiro i hi discrepo.”
Segons Hac Mor, “el Fracassart no és pas cap corrent literari, artístic o
musical. El Fracassart no és res. I aquest és el seu valor, que per tant no
n'és cap, de valor.” “Els fracassistes cerquen el fracàs sense mirar,
però, d'aconseguir-lo, atès que saben que el fracàs al·ludeix a l'èxit, i això
desqualifica el fracàs. I el desdeny tant per la moral de l'èxit com per
l'èpica del fracàs, la qual els portaria a ser artistes maleïts, els fa ser
indòcils i insurrectes fins al límit de conrear, a través de la iconoclàstia
esmentada, un secretisme radical, un anonimat individualista dirigit a
l'obtenció de la indiferència total del públic i a la revolta contra
l'espectacularitat, l'entreteniment i l'excentricitat gratuïta que predominen
avui en l'art.”
“Ara bé, més enllà del fracàs individual, l'horitzó del Fracassart és el
fracàs total, definitiu, dels discursos hegemònics vigents, el descrèdit
irremissible de tot l'establert per les ideologies dominants.”
Aquests últims anys, Carles Hac Mor s’autodenominava infrapoeta. I
curiosament, era una persona amb la que mai et senties infra-el-que-sigui, ni
en el seu tracte ni en la seva escriptura. Ell pensava que “l’interès de la
lectura de poesia és proporcional al grau de llibertat que els poemes atorguen
al lector i al que aquest concedeix al poema.” La seva escriptura és d’una
llibertat inaudita, creadora d’espai pel lector.
I ara jo pregunto: Com definiríem la infrapoesia?
El filòsof Kant, parlant de la universitat, va dir que la classe de
filosofia era la inferior, per baix de les de medicina, dret, teologia… Era la
més allunyada del poder, encara que tenia una superioritat: havia de ser lliure
de dir tot el que considerava com a veritable. Si canviem filosofia per
infrapoesia, ens trobem que la infrapoesia és inferior, perquè és la més
allunyada del poder, de la poesia oficial, de la institució, de la literatura,
de la societat… Ara bé, té una superioritat: la llibertat incondicional de
pensar, dir, criticar i escriure tot el que considera com a veritable.
Kafka va dir que “el poeta sempre és més menut i dèbil que el promig
social. L’art és per a l’artista una pena, a través de la qual s’allibera per a
una nova pena”. Duchamp dèia que el material del seu art eren “els
fenòmens infralleus”, o sigui, nimietats associades a la pròpia vida i
l'artista polonès Kantor que “el meu Teatre Zero fou el teatre de
fenòmens i estats ‘sota zero’, dirigits cap al buit" i també que “La
fi de l’art no ha de ser el perfeccionament de la forma, sinó l’alliberament de
la vida i dels seus processos”. Merleau- Ponty va dir que “és molt
conegut que el pensament clàssic no dóna molta importància a l’animal, al
xiquet, al primitiu ni al boig” i Brossa que “el pedestal són les
sabates”.
Finalment Hac Mor afirma que “l’humor nega transcendència al fet
d’escriure. L’estètica de la poca-solta, la del carnaval, la de dadà, la dels
germans Marx porten, per sort, a fer el ridícul. Quantes més poca-soltades
escriguem més rebaixarem el pedestal on, interessadament, ha estat elevada la
poesia. El poeta no té perquè ser un personatge arrogant que té coses especials
a dir a un altre.”
L’infrapoeta és el més poeta de tots. I allò més poètic és allò més
intolerable.
Miquel Àngel Marin
Músic i director de la Bouesia
Músic i director de la Bouesia
PUBLICAT EL Diumenge,
9 Octubre, 2016
http://surtdecasa.cat/ebre/opinio/carles-hac-mor-infrapoesia-i-fracassart-miquel-angel-marin
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada