copiem una saborosa entrevista de G.Tramullas a Mari Chordà de la darrera pàgina d'El Periódico: onades d'espiroqueta i dialecte.
Mari Chordà: «No teníem res, només lo
sentiment de ser dones»
D'Amposta a Londres. La Tate Modern descobreix
aquesta artista de 73 anys ignorada a Catalunya.
GEMMA TRAMULLAS
EL PERIÓDICO DISSABTE, 21 DE NOVEMBRE DEL 2015
Als Estats Units encara no havien ajuntat les paraules art i feminista quan
Mari Chordà (Amposta, 1942) ja pintava vulves i úters habitats davant
l'estupefacció general. Però més enllà de les Terres de l'Ebre i dels cercles
feministes, l'obra d'aquesta pintora, poeta i activista és molt poc coneguda.
Només el Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison li ha dedicat una
exposició a Barcelona. Ara la Tate Modern de Londres ha elegit dues obres seves
per a la mostra col·lectiva The
world goes pop. Són La gran vagina (1966) i Coitus
pop (1968). La primera és propietat d'un col·leccionista; la
segona hauria d'anar directa al Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba).
-El 1955 va pintar una Anunciació en què
apareix una dona escombrant. ¿La data és correcta? ¡Si tot just tenia 13 anys!
-És correcta, sí. La
meva mare em va demanar que li pintés una mare de Déu per al seu sant i em va
sortir esta dona agranant les serradures i els encenalls del taller de sant
Josep sota la mirada atenta d'un àngel amb careta de dimoni.
-Més que la maternitat de Maria, aquest quadro
anunciava el feminisme de la diferència. ¿Com el va poder fer? En ple
franquisme, en un poble, ¿amb quins referents?
-No teníem res, només lo sentiment de ser dones. Jo
crec que això se sent, s'hi neix amb això.
-Era filla de botiguers, de la famosa Casa Chordà, i
va estudiar en un internat.
-Però els meus pares
eren especials, no eren castradors, i a l'internat de seguida li vaig trobar la
gràcia. La meva primera mestra de vida va ser una dona més gran que jo que es
deia Marisol Panisello. Agafava l'autobús tota sola per anar a pintar i a
banyar-se a la platja. Deien que era més moderna que les dones de poble i jo
m'hi vaig enganxar.
-Va estudiar Belles Arts a Barcelona i aquí tampoc es
va quedar callada.
-Un grup de noies ens
vam plantar perquè a classe d'anatomia les models dones anaven despullades però
los hòmens es cobrien amb un tapanaps. Fins que ells no se'l traguessin, no
tornaríem a entrar a classe. Al final, lo professor va decidir que no
destaparia els senyors però taparia les senyores. ¿És que los hòmens
s'avergonyeixen del seu sexe?
-Va convertir el cos femení en paisatge i el sexe en
inspiració. ¿Quina reacció provocaven les seves obres?
-Fa poc he trobat a casa els meus pares una vagina
feta amb cartolina i ceres ¡del 1964! Allò no ho entenia ningú, però jo
passava.
-El 1965 va marxar al París prerevolucionari. ¿Allà
millor, no?
-Va ser decebedor. Col·laborava amb la cèl·lula del
Quartier Latin del Partit Comunista d'Espanya. Aquells tios no tenien ni idea
de l'Espanya real, no ens donaven la paraula a les dones i no deixaven espai
per dissentir. Teníem un grup de teatre i, quan em vaig quedar embarassada, la
directora (¡una dona!) me'n va fer fora. Allà es va acabar la meva
col·laboració amb lo PCE.
-A finals dels anys 70 cofunda a Barcelona dos espais
feministes: el bar-biblioteca LaSal i l'editorial de dones.
-Allò va ser
sensacional. La força que dóna la unió de dones, teixir relacions per fer tirar
endavant projectes i transformar les coses és, amb el naixement de la meva
filla, una de les experiències més importants de la meva vida.
-El reconeixement li ha arribat al final via Londres.
¿Quina importància té per vostè veure les seves obres a la Tate Modern?
-Al llarg de la meva
vida m'he preocupat molt poc per estes coses, la veritat és que pensava que no
era important. Però amb el temps he anat entenent quant important per a les
dones i les nenes és tenir una història i unes models en què poder emmirallar
els seus desitjos i possibilitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada