Vandellòs, Sisqueta Margalef a l'Estació amb la carrossa |
Enguany
el Festival d’Acció Poètica Bouesia arriba a la seua desena edició i se
celebrarà sota el lema Èxode Ultralocal. Un concepte que fa referència a
la itinerància del festival Bouesia i al mateix temps a la seua capacitat de
fer universals a través de l’acció artística i de la poesia elements de
l’ideari més popular del Delta, ja siguin els canals, les coeteres o la jota.
El certamen entén l’exploració poètica com a diàleg amb l’entorn més immediat,
el dels carrers i places dels nostres pobles i ciutats; un diàleg amb els llocs
que acumulen més memòria: els centres històrics i els edificis emblemàtics.
Pel
seu caràcter experimental i d'intercanvi, el festival Bouesia ha tingut sempre
la voluntat d’incórrer en contextos diversos: ha nascut a Deltebre, però s’ha
expandit a d’altres indrets. Així, per exemple, des de fa vuit anys, se celebra
també a Vandellòs. També s’han fet incursions a la Franja de Ponent, Barcelona,
Tarragona, Riudoms, Tortosa, Amposta, l’assut de Xerta, Tivenys... En l’edició
d’enguany s’incorpora Flix i es mantenen Deltebre, Vandellòs, Tortosa, Amposta
i Paterna, això fa que prengui força el caràcter ultralocal del
festival. El concepte sedentari (rígid, codificat, tancat, vertical,...) versus
el concepte nòmada (fluir, recórrer, realitat en procés, flexibilitat,
pluralitat, horitzontalitat,...).
Aquesta
itinerància i concepte ultralocal prendrà encara més rellevància amb la
incorporació d’un element molt arrelat a l’ideari de les festes populars: una
carrossa.
Construïda pels alumnes de segon d’ESO de l’IES Deltebre a través d’un taller impartit per l’artista valencià Rafael Tormo: Implosió impugnada 21. Èxode ultralocal. Aquest taller i aquesta carrossa marcaran totalment l’edició d’enguany de la Bouesia. La idea és que aquesta carrossa sigui a l’hora mitjà de transport i escenari, lloc d’exhibició i de participació, que recorri els diferents pobles on enguany la Bouesia portarà les seues accions poètiques. Serà un element versàtil que en un moment donat també es podrà convertir en peanya per poder ser passejada com si fos un pas de Setmana Santa.
Alumnes de l'IES DELTEBRE |
Implosió impugnada 21. Èxode ultralocal
Implosió impugnada és un projecte de llarg recorregut amb el qual Rafael Tormo (Beneixida, 1963) pretén “impugnar” a través de la reflexió o d’accions artístiques determinats contextos socials o pràctiques que condueixen a les persones a no expressar el seu malestar o inconformisme. Una d’aquestes accions artístiques l’ha desenvolupat a través del taller impartit amb els alumnes de segon d’ESO de l’IES Deltebre. Implosió impugnada 21. Èxode ultra local. Un taller que ha consistit en l’ocupació poètica del carrer a través de pintades en edificis abandonats i la construcció d’una carrossa.
La Implosió impugnada 21. Èxode ultralocal parteix de la base de que ens manquen respostes davant la
imminent globalització al mateix temps que allò que semblava inabastable s'empetiteix. Tots
ens adonem de les constants mostres d'això; sense poder fer-hi res. Els
paisatges físics que travessem dia a dia ens indiquen que hem entrat en un
espai irreal, on solament es pot administrar allò donat com un exiliat entre
límits i obligacions ben interioritzades. Davant d’això Tormo proposa ocupar aquest espai amb pintades
poètiques en façanes abandonades de Deltebre i amb la construcció d’una
carrossa. Aquesta carrossa ens ha de permetre ocupar també el carrer des
d’un punt de vista de disbauxa festiva.
Allò popular no és folklòric. Una carrossa forma part de l’imaginari col·lectiu com
un element recognoscible i acceptat per l'entorn local. El que fem és
transformar-lo. Una carrossa s’utilitza normalment com espai d'exaltació des d'on et miren i mires.
Un dispositiu festiu que ha passat successives crisis per motius diversos,
entre elles la desafecció del públic. El que fem és rellançar-lo dins mateix de
la festa.
La festa concebuda com un esclat
magmàtic, una activitat pura en la qual no hi ha subjecte, ni causa, ni
efecte, ni identitat, sinó simplement diversitat, agitació creadora empesa per una força que no té
estructura ni fi. La comunitat celebrant fa possible l’intercanvi
generalitzat, una energia
sense control que és el que tem per sobre de qualsevol cosa la
comunitat.
Rafael Tormo (Beneixida, 1963). Artista i productor cultural valencià polifacètic que actualment dirigeix l’espai Perifèries a la Universitat de Valencia. El seu treball se centra en fer d’intermediari en espais paradoxals comuns que provoquen situacions de crisi i utilitza la pirotècnia des d’un punt de vista artístic. Tormo és l’impulsor d’un projecte de llarg recorregut, “Implosió impugnada” amb el qual pretén “impugnar” a través de la reflexió o d’accions artístiques determinats contextos socials o pràctiques que condueixen a les persones a no expressar el seu malestar o inconformisme.
A la Bouesia, Tormo ha impartit un taller a alumnes de
segon d’ESO de l’IES Deltebre que ha consistit en ocupar poèticament espais
públics amb pintades i que ha culminat amb la construcció de la carrossa de la
Bouesia 2014, la qual transitarà per les diferents seus del festival d’enguany:
Vandellòs, Tortosa, Deltebre, Flix i Amposta. 9
A banda d’això, aquest artista valencià farà una
intervenció pirotècnica a Vandellòs que consistirà en generar una experiència
de implicació i risc que ens apropi a un altra manera d'estar al món. També
estarà present a Deltebre amb una de les seues implosions impugnades.
Dossier de premsa bouesia 2014
Vandellòs, plaça de la Sort, Miquel Ángel Marín |
Per ampliar:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada